• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hur många och hur stora (outnyttjade) krediter optimalt?

Gaston

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
897
Mottagna reaktioner
498
Poäng
537
Det är ju en allmän sanning att outnyttjade krediter är lysande för UC-scoren och jag har själv vid flera gånger hoppat till av glädje när man har lyckats allokera om krediter till blancon och betyget hoppat från typ 6.0 till 0.5 i ett nafs fast man fortfarande är lika (eller ibland mer) skuldsatt än tidigare.

Men någonstans måste det väl ändå finnas en gräns för hur mycket outnyttjade krediter som är optimalt för betyget? Jag kommer till exempel ha följande nollställda inom kort:

Swedbank kreditkort 55000
OK/Q8 kreditkort 30000
Fairlo Varda 30000
Collector Betalkoll 10000 (den tjänsten finns väl inte ens längre?)

Alltså totalt 125 000 beviljade krediter som står outnyttjade.

Vore det kanske ändå bättre att säga upp till exempel Fairlo och Betalkoll? Det blir 40000 mindre outnyttjat, men samtidigt två kreditgivare mindre i listan.

Hur hade ni tänkt?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
443
Mottagna reaktioner
236
Poäng
407
Jag killgissar: färre krediter är bättre än fler.
(Så 1 kredit på 40000kr är bättre än 2 på 20000kr). Sen om man utnyttjar kortet så är det vad jag sett % av uttnyttjandgrad som påverkar mest. (Så 8000kr utnyttjat av 10000kr är sämre än 8000kr av 20000kr)
Övertrassering eller hög % utnyttjat är döden för betyget. Sen har jag läst att 10% av årsinkomsten är bra att ha i buffert.
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
897
Mottagna reaktioner
498
Poäng
537
Låter som en rimlig killgissning tycker jag!
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 870
Mottagna reaktioner
1 640
Poäng
1 117
Vet inte längre om betalkoll går att få ut från UC men jag stängde ner kontot och gjorde en GDPR förfrågan i slutet innan dom stängde tjänsten och sa ta bort all info ni har om mig.

Efter det försvann den från UC. trots att jag har 30.000 kvar där, fanns rätt många som gjorde så.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp